Når er det på tide med en ny nettside?

De siste årene har det skjedd en enorm utvikling i forhold til hvordan vi bruker Internett. Mange eldre nettsider kan i dag være utdaterte og fungere dårlig med dagens bruksmønster. Her er noen punkter som kan hjelpe deg med å vurdere om deres nettside trenger en oppgradering.

Nettsiden er ikke mobilvennlig

Sjekk nettsiden deres ved å åpne den i mobilen og gå gjennom de forskjellige sidene.

Hvis ikke nettsiden fungerer godt på mobiler så MÅ dette fikses. De aller fleste bruker mobilen når de leter etter en leverandør på Internett. Det betyr at mange eldre sider faktisk virker mot sin hensikt og gir besøkende et dårlig inntrykk av bedriften.

For at nettstedet skal fungere på mobiler er det flere ting å ta hensyn til, blant annet:

  • Sjekk nettsiden deres ved å åpne den i mobilen og gå gjennom de forskjellige sidene.
  • Hvis ikke nettsiden fungerer godt på mobiler så MÅ dette fikses. De aller fleste bruker mobilen når de leter etter en leverandør på Internett. Det betyr at mange eldre sider faktisk virker mot sin hensikt og gir besøkende et dårlig inntrykk av bedriften.
  • For at nettstedet skal fungere på mobiler er det flere ting å ta hensyn til, blant annet:
  • Nettsiden skal laste raskt og den skal være oversiktlig.
  • Oppbyggingen av sidene må være slik at de er optimalisert for mobiler. Det må være lett for besøkende å scrolle gjennom sidene, samtidig som de stopper naturlig opp der vi vil.
  • Menyene må endres for at valgene skal bli leselige. På gamle nettsider endrer menyene seg ikke etter skjermstørrelse. Dette betyr at menyvalgene blir alt for små til å leses og man må zoome inn for å lese det som står.
  • Dette gjelder også for skriftstørrelse generelt. Størrelsen må justere seg etter skjermen man ser nettsiden på.
  • Designet tilpasses små skjermer. En gammel side med en toppmeny, sidebar til venstre og innhold til høyre og en bunnseksjon vil ikke endres og det blir vanskelig å lese det som står.

Innhold og teknologi er ikke oppdatert

Gammel kontaktinformasjon, utgåtte produkter og linker som ikke fungerer gir ikke et godt inntrykk. Dette bør være en enkel sak å oppdatere, men det avhenger av den tekniske løsningen som driver nettstedet.

Det er også en del teknologi som har gått ut på dato og virker dårlig i dagens nettlesere. Eldre teknologi kan også være en sikkerhetsrisiko. En ting er at nettstedet kan bli hacket, men den kan også bli brukt til å spre for eksempel virus til de som besøker siden.

Konkurrentene har allerede investert i en oppdatering av nettsidene

Konkurrentene har invistert i nye sider og deres virker gamle i forhold. Dette blir som dere holder til i gamle, slitte lokaler mens konkurrenten har flyttet inn i helt nye.

Inntrykket nettsidene gir kan være avgjørende for hvilken leverandør kunden velger.

Det kommer ikke nye salg

Et signal på at noe bør gjøres er dersom det ikke kommer ny aktivitet i form av salg eller leads fra nettsiden. Hvis siden blir besøkt og det ikke resulterer i salg eller leads så kan er det på tide å analysere og endre det som ikke fungerer.